Rozvoj fyziky počátkem 20. století způsobil
revoluci v našem pohledu na svět a v otázce jeho poznání.
Do té doby byl svět ve světle Newtonovy klasické
mechaniky chápán jako velmi složitý mechanický
stroj. Nová fyzika znamenala pád determinismu, podle něhož
lze svět popsat soustavami rovnic a na základě úplné
znalosti jeho stavu v současnosti lze určit jeho stav v každém
okamžiku budoucnosti.
Nová fyzika ale přinesla nové znepokojivé
otázky. Člověk ztratil svoji jistotu objektivního
řádu ve světě, ztratil svoji důvěru
v lidské schopnosti poznávat nějaké objektivní
pravdy. Britský fyzik John Gribbin v knize "In Search
of Schrödinger's Cat: Quantum Physics and Reality" (Bantam Books,
New York, 1984) napsal, že podle kvantové mechaniky nic není
skutečné a že svět nemá žádnou sobě
vlastní existenci. [3]
Ve 20. letech 20. století fyzikové zabývající
se kvantovou teorií, jako byl Niels Bohr, Max Planck, Erwin Schrödinger
a další, došli k překvapivému závěru,
že fyzikální jevy jsou "utvářeny" způsobem,
jakým je pozorujeme. Příkladem je pozorování
světla nebo elektronů, které se v jednom uspořádání
experimentu chovají jako částice, v jiném uspořádání
se chovají jako vlna.
Niels Bohr zavedl do kvantové teorie pojem komplementarity,
podle něhož nelze současně pozorovat částicové
a vlnové vlastnosti kvantového objektu, ale k úplnému
popisu objektu je nutné použít obou typů vlastností.
Představme si experiment, ve kterém elektrony procházejí
dvěma blízkými a úzkými štěrbinami
v kovové desce a pak dopadají na fotografickou desku. Na
fotografické desce pozorujeme určitý interferenční
obrazec, jako by štěrbinami procházela vlna. Velmi překvapivé
je, že interferenční obrazec vzniká i tehdy, když
elektrony jsou vypouštěny po jednom. Výsledek experimentu
vypadá tak, jako by osamocený elektron "věděl",
že je součástí většího vlnového
obrazce. Pokud ale jednu ze štěrbin zakryjeme, elektrony dopadají
na desku v jediném shluku jako částice. [3]
Fyzikální svět je určován způsobem
našeho pozorování. Otázka, jak poznáváme
svět, vymezila filozofický obor nazývaný dříve
noetika, nebo dnes epistemologie.
Podle skotského filozofa Davida Humea (1711 - 1776) vědomá
mysl o světě dostává smyslové informace,
z nichž vyvozuje závěry včetně abstraktních
pravd.
Německý filozof Immanuel Kant (1724 - 1804) ve
své knize "Kritika čistého rozumu" zastával
názor, podle něhož naše vědomá mysl smyslové
informace zpracovává na základě jistých
apriorních kategorií, jako je čas, prostor a příčinná
souvislost. S těmito apriorními kategoriemi se rodíme,
neboť jsou transcendentní, tedy nepocházejí přímo
z našeho světa.
Již zmíněný Max Delbrück na tyto Kantovy
myšlenky navázal. Chápání prostoru, času
a dalších apriorních kategorií je nám vrozeno.
Nejde ovšem o nějaké transcendentní kategorie, ale
o důsledek evolučního vývoje člověka
(tzv. fylogenetické učení). Nepřicházíme
na svět s apriorními kategoriemi ve vědomé
mysli, ale s mozky, které jsou díky evoluci postaveny tak,
aby tyto kategorie byly schopny v dětství získat.
[2]
Novorozenec nerozlišuje svět a sebe, ale chápe svět
jako nerozlišitelnou celistvost. Funkční soustavy jeho mozku
v době od dětství do dospívání
ho naučí základním fyzikálním
kategoriím, jako je příčinnost jevů
nebo chápání prostoru a času ve smyslu klasické
newtonovské fyziky. [2]
Speciální a obecná teorie relativity a kvantová
teorie ale tyto základní kategorie zbourala. Neexistuje žádný
absolutní prostor a čas, na jejichž jevišti se odehrávají
fyzikální jevy. Neexistuje jednoznačná příčinnost
souvislost jevů a dokonce se stírají rozdíly
mezi hmotou a silami, které na ni působí.
Kvantová teorie ukazuje, že mezi pozorovatelem a pozorovaným
jevem není jasná hranice. Pozorovatel svým aktem pozorování
mění pozorovaný objekt. Získáváme
informace o tom, jaký je náš vztah k pozorovanému
objektu, a nikoliv o objektu samotném.
Podle Maxe Delbrücka jsou vědomí (mind) a
hmota jen dvěma stránkami jednoho jevu. Naše chápání
vědomí jako nezávislého a nehmotného
jevu je jen výsledkem evolučního vývoje. Protiklad
mezi vnější a vnitřní skutečností
je naše iluze, protože existuje jediná skutečnost. [2]
Takové názory mají blízko k východnímu
mysticismu, jak o tom hovoří Fritjof Capra ve své
knize [4]. Ikdyž se různé školy východního
mysticismu v řadě detailů od sebe liší, všechny
kladou důraz na základní jednotu vesmíru. Nejvyšším
cílem jejich učení je uvědomit si jednotu a
vzájemné sepětí všech věcí, překonat
představu izolovaného "já" a ztotožnit se s nejvyšší
skutečností.
Podle východního mysticismu není rozčlenění
přírody na jednotlivé objekty podstatné a všechny
objekty mají nestálou a neustále se měnící
povahu. Východní světový názor je vnitřně
dynamický a jsou pro něj podstatné čas a změna.
Vesmír se chápe jako jednotná a nedělitelná
skutečnost, která je v neustálém a věčném
pohybu, živá, organická, hmotná a zároveň
duchovní.
Protože pohyb a změna jsou základními vlastnostmi
věcí, síly, které pohyb způsobují,
nestojí mimo objekty, ale jsou vnitřní vlastností
hmoty. Vládcem není Bůh, ale princip, ovládající
vše zevnitř, jak se píše v Upanišadách:
"Ten, kdo přebývá ve všech věcech a
přitom se liší od všech věcí, ten, jehož všechny
věci nepoznají, jehož tělo jsou všechny věci,
jenž ovládá všechny věci zevnitř, to on je
tvoje duše, vnitřní vládce, nesmrtelný."
[4]
Max Delbrück své úvahy opřel o moderní
vědu. Z doložitelných skutečností plyne, že
hmota, tak, jak ji poznáváme, ikdyž existovala před
naším vědomím a existuje mimo ně, je v lidské
míře výtvorem vědomí. Naopak, vědomí
je produktem vlastností fyzikálního světa.
[2]
Koncem 80. let 20. století na amerických univerzitách
se objevil nový myšlenkový směr zvaný postmodernismus.
Tento směr je vůči vědeckému myšlení
nepřátelský. Na amerických univerzitách
rozpoutal spory, které svými metodami připomínaly
inkvizici.
Postmodernisté zastávají názor, že celé
vědecké poznání je relativní a nespolehlivé.
Blíží se konec současné vědy, která
se opírá o existenci objektivního světa, jehož
vlastnosti jsou nezávislé jak na jednotlivci, tak na celé
společnosti. Podle postmodernistů musí být
věda od základů přebudována na základě
postmoderní sociální a kulturní kritiky. Podle
postmodernistů západní věda je dosud pod vlivem
ideologie nadvlády, která se skrývá za fasádou
její objektivity. Vědecké poznání ale
odráží a kopíruje dominantní ideologie a mocenské
vztahy kultury, která ho vytváří. Podle postmodernistů
pravdivá tvrzení vědy závisejí na teoriích,
které odkazují sami na sebe. Vědecká práce
nemůže vyjadřovat obecné poznání s ohledem
na protichůdné názory, které pocházejí
od různých rozdělených vědeckých
komunit.
Moderní věda vznikla částečně
z touhy odstranit z našeho poznání "předvědecké"
představy a mýty, pomocí nichž primitivní národy
popisují svět kolem sebe. V jádru vědecké
metody je zrušení jakékoliv souvztažnosti k těmto
mýtům s cílem potvrdit oprávněnost poznání.
Postmodernismus je koncem této snahy.
Podle postmodernismu věda svého cíle odstranění
mýtů z našeho poznání dosáhnout nemůže.
Věda, aby mohla ukázat oprávněnost svého
počínání, by se měla zaměřit
na samotné úsilí, které se snaží podkopat.
Od začátku 18. století sloužily pro potvrzení
oprávněnosti vědy dva hlavní mýty. Politický
mýtus potvrzoval oprávněnost vědy s poukazováním
na svobodu. Všechny národy mají právo na vědecké
poznání, tvrdí tento mýtus, ale v jeho dosažení
jim brání kněží a tyrani. Pomocí vědy
lidstvo dosahuje vyšší svobody, osvobozuje se tím, že útočí
na nevědomost a útlak. Filozofický mýtus tvrdí,
že vědecká činnost je oprávněná
proto, že napomáhá růstu poznání.
Oba tyto mýty o "přednostech vědy" poskytovaly
rámec pro další mýty. Pokrok vědy sjednocuje
tyto menší a různorodé mýty v jedinou ucelenou
historii.
Po druhé světové válce ale oba mýty
ztratily věrohodnost. Odvolávání se na vědu
jako na třídící a jednotící kategorii
proto slábne. Představa jednotné vědecké
činnosti rozdělené na přesně definované
paralelní obory byla nahrazena představou shluku nedostatečně
definovaných a neustále se měnících
oblastí výzkumu. Každá oblast používá
vlastní metody a způsoby popisu a provádí svoji
práci bez "univerzálního vědeckého metajazyka",
který by nějak spojoval jednotlivé vědní
obory.
Roztříštěnost vědy pozměnilo cíle
výzkumu. Vědci nezdůvodňují oprávněnost
své práce hledáním vědeckého
poznání a pravdy, ale "výkonností". Věda
je stále více závislá na finanční
podpoře soukromých firem. Otázka nezní "Je
to pravda?", ale "K čemu to slouží?", tedy jak to lze finančně
využít a jak je to účinné.
Postmoderní období se zrodilo ze ztráty moderní
představy "univerza", jednotného a celistvého světa.
Postmoderní myslitelé mají sklon více si cenit
rozdílnosti na úkor jednotnosti, vážit si místního
a zvláštního více než univerzálního.
Proto nelitují ztráty vědy jako jednotícího
principu poznání. Postmodernismus sice znamená konec
"vědy", ale přináší revoluci v poznání
světa.
Věda moderní doby se zrodila z intelektuální
revoluce, kterou podnítili takoví myslitelé, jako
Galileo Galilei (1564 - 1642) a Isaac Newton (1642 - 1727).
Galileo Galilei se snažil vysvětlit svět z kvantitativního
hlediska. Pokusy přinášející měřitelné
výsledky se staly hlavní metodou rodícího se
vědeckého poznání. Vědci se začali
domnívat, že měření přináší
přesné a jednoznačné poznání.
Toto poznání lze vyjádřit ve formě matematických
vztahů, které mohou poskytnout úplný popis
přírody. Myslitelé odmítli organický
pohled na svět, charakteristický pro starověk, a přijali
pohled mechanistický.
Mechanistický pohled redukuje skutečnost na soubor základních
prvků, elementárních částic a interakcí
mezi nimi. Tyto částice se spojují do podoby přírodních
"strojů". Vzájemná interakce částic
neovlivňuje jejich vnitřní podstatu.
Albert Einstein v roce 1905 formuloval speciální
teorii relativity, která zničila představy absolutního
prostoru a času a dala do souvislosti hmotu a energii. Obecná
teorie relativity ukázala, že gravitace hmotných těles
je zakřivením prostoročasu a tím rozbourala
klasické rozdělení světa na hmotu a interakce.
Na počátku 20. století Max Planck ukázal,
že energie se šíří po kvantech. Albert Einstein
dokázal, že světlo je nejen vlněním podle Maxwellovy
teorie elektromagnetického pole, ale má také kvantovou
povahu (šíří se v podobě fotonů). Niels
Bohr pak pomocí těchto představ popsal chování
elektronů v atomu. Louis de Broglie pak dokázal, že
veškerá hmota, tedy nejen elektrony a fotony, mají vlastnosti
jak vlnění, tak jednotlivých kvant. Kvantová
mechanika společně s teorií relativity zásadně
změnila chápání světa. Werner Heisenberg
v principu neurčitosti ukázal, že čím přesněji
určíme polohu částice, tím nepřesněji
určíme její hybnost. Naopak, čím přesněji
známe hybnost částice, tím nepřesněji
jsme schopni určit její polohu. Podobný vztah platí
také mezi energií a dobou, po kterou částice
tuto energii má.
Kvantová teorie odhaluje vzájemné sepjetí
vesmíru. Ukazuje, že svět nelze rozložit na nezávisle
existující nejmenší části. Niels
Bohr o tom napsal: "Izolované hmotné částice
jsou abstrakce, jejichž vlastnosti lze vymezit a pozorovat jen pomocí
jejich interakcí s jinými systémy."
Fyzik David Bohm z Královské univerzity v časopise
Foundations of Physics napsal:
"Člověk je veden k novému chápání
nerozčlenitelného celku, který popírá
klasickou představu o analyzovatelnosti světa na oddělené
a nezávisle existující části... Převrátili
jsme obvyklou klasickou představu, že základní realitou
světa jsou nezávislé elementární části
a že různé systémy jsou pouze neurčitými
náhodnými formami a uspořádáním
těchto částí. Spíše říkáme,
že základní realitou je nerozdělitelná kvantová
vzájemná spjatost celého vesmíru a že relativně
svobodně se chovající části jsou jen
určitými a náhodnými formami v rámci
tohoto celku." [4]
Základní vlastností kvantové mechaniky
je skutečnost, že pozorovatel neslouží pouze k pozorování
vlastností objektu, ale také k tomu, aby tyto vlastnosti
určil a popsal. Nelze hovořit o vlastnostech objektu jako
takových, ale vždy jen ve vzájemném vztahu mezi pozorovaným
objektem a pozorovatelem. Heisenberg napsal: "To, co pozorujeme
není sama příroda, ale příroda vystavená
naší metodě zkoumání." Pozorovatel sám
rozhoduje, jak se uskuteční měření a
tím do jisté míry určuje vlastnosti pozorovaného
objektu. Pokud se změní vlastní experiment, změní
se také vlastnosti pozorovaného objektu. Fyzický svět
na nejnižší úrovni není tvořen částicemi,
ale dynamickými vztahy. Kvantová teorie vnáší
do moderní vědy kvalitativně nové prvky, kterými
jsou hranice a omezenost poznání.
Postmoderní vědci proto tvrdí, že nejsme diváci
pozorující svět kolem sebe, ale jsme účastníci
toho, co se snažíme poznat.
Nové objevy vědy vedly soudobé vědce k
rostoucímu vědomí složitosti. Někteří
z nich dokonce hovoří o počátku třetí
vědecké revoluce, charakterizované novou "fyzikou
komplexnosti", která vylučuje předpoklad jasného
poznání světa. Svět není existující
entita, která má historii, ale spíše je sám
historií.
Měnící se pojetí světa vede také
ke změně chápání toho, co je poznání
a jak svět poznáváme. Podle postmodernistů
věda již není ostrovem objektivity v moři kulturní
relativity. Vědní obory jsou jen příklady jazykových
her, o kterých psal Ludwig Wittgenstein.
Stejně jako všechny lidské projevy je i vědecké
počínání formou jazykové aktivity (hry).
Není jen neutrálním prostředkem k objevování
povahy skutečnosti. Vědecké pojednání
je zaměřeno na dosažení určitých cílů.
Žádná kulturně neutrální fakta jednoduše
neexistují.
Postmoderní odhalování mýtu vědy
jde ještě dál. Moderní vědecká činnost
vycházela z předpokladu, že věda postupuje přísně
logicky. Vědec pozoruje svět, předkládá
hypotézu o tom, jak tento svět funguje, pak vymýšlí
experiment, kterým by svoji hypotézu podpořil nebo
vyvrátil. Výsledek experimentu je podkladem pro další
cyklus pozorování, formulaci nové hypotézy
a experimentů. Největší polemiku kolem vědeckého
vyvolala práce "The Structure of Scientific Revolutions"
(Struktura vědeckých revolucí) autora Thomase S.
Kuhna.
Thomas S. Kuhn tvrdí, že základní změny
v teorii nejsou jen logickými modifikacemi nebo novými výklady
minulého poznání. Věda je dynamický
historický jev. Posuny v teorii přicházejí
jako radikální proměny pohledu vědců
na svět. Vědci čas od času vyrazí vpřed
v náhlém návalu tvořivosti, který Kuhn
nazývá "posunem paradigmatu", tedy posunem společenského
výkladu skutečnosti. Termínem "paradigma" zde Kuhn
označuje souhrn veškerých názorů, hodnot a
technik sdílených lidmi určité společnosti.
Jde tedy o názorový systém používaný
v určitém historickém období určitou
společností.
Žádný názorový systém nemůže
nikdy vysvětlit všechny údaje. Výzkumní pracovníci
se neustále setkávají s anomáliemi a nálezy,
které obecná teorie nedokáže vysvětlit. Tyto
anomálie narůstají a k jejich vysvětlení
vzniká nový názorový systém. Takový
přechod od starého systému k novému tvoří
podstatu vědecké revoluce.
Podle Thomase S. Kuhna a dalších jsou "vědecké
pravdy" založeny na společenském názoru. Věda
není pouze neutrálním pozorováním dat
a nevede ani k výrokům o světě jako objektivní
realitě.
Podle Duheim-Quinovy teze experiment není schopen prověřit
s konečnou platností správnost teorie, protože sám
vychází z platnosti různých jiných teorií.
Každý experiment se opírá o síť teorií,
názorů, myšlenek a tradic, tedy o společnost, ve kterém
se uskutečňuje.
Podle tohoto postmodernistického pojetí vědecké
poznání není souhrnem objektivních a všeobecně
platných pravd, ale souhrn výzkumných tradic, zrozených
v konkrétním společenství vědců.
Podle Kuhna paradigmata netvoří jen vědeckou činnost,
ale také svět vědce. Panující paradigmata
určují, co vědec vidí, když studuje svět.
Konkrétní paradigmata ovlivňují dokonce procesy
měření, které vědci používají
při experimentech.
Podle postmodernismu svět není ničím daným,
není "vnějším" objektem, se kterým přicházíme
do styku a o němž můžeme získávat poznání.
Každé společenství vytváří svůj
vlastní svět.
V zimě na začátku roku 1997 na článek
Alana D. Sokala "Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative
Hermeneutics of Quantum Gravity" reagoval zakladatel a současně
jeden z vydavatelů časopisu "Social Text" Stanley
Aronowitz.
V úvodu svého článku Aronowitz uvádí,
že věří v existenci vnějšího světa,
v existenci objektivní pravdy o světě a že jeho úkolem
je tuto pravdu objevit. Pozastavuje se nad tím, proč se Alan
D. Sokal domnívá, že vydavatelé časopisu "Social
Text" jsou dekonstrukcionalisté, kteří pochybují
o vnějším světě a vystupují proti vědě.
Podle jeho názoru sedmnáctiletá existence časopisu
dokazuje opak. Vydavatelé ale zastávají názor,
že nelze vyloučit určitou závislost našeho poznání
na sociálních a kulturních předpokladech.
Původně byl časopis "Social Text" založen
jako marxistický projekt a proto je dodnes hluboce materialistický.
Aronowitz vysvětluje, že jedním z cílů bylo
překonat tradiční marxistické oddělování
politické ekonomie a kultury. Časopis odmítal názor
ortodoxních marxistů, že kultura nemůže nijak ovlivnit
ekonomiku a rovněž odmítal názor "kulturní"
dekonstrukce reality, podle níž jedinou hmotnou realitou je jazyk.
Aronowitz dále vysvětluje, že termín "ideologie" není
používán ve smyslu "falešného vědomí",
ale ve smyslu "živé zkušenosti". Časopis tak odmítl
představy naivního materialismu, podle něhož poznání
pouze odráží realitu. Přiklonil se k představě
současných marxistů, kteří se domnívají,
že veškeré poznání, včetně vědeckého,
je zprostředkováno praxí, kde praxe není mentální,
ale materiální kategorie.
Proto otázkou není, zda realita existuje, ale zda její
poznání je "transparentní". Aronowitz se domnívá,
že právě zde se Alan D. Sokal ve svém postoji mýlí.
Podle Aronowitze Sokal věří, že rozum, logika a pravda
jsou zcela neproblematické. Sokal se podle Aronowitze opírá
o nepodloženou víru, že rigorózní aplikace vědeckých
metod vede k ničím nezprostředkované pravdě.
Podle této doktríny je "objektivní pravdou" pohyb
Země kolem Slunce, existence gravitace a další různé
druhy přírodních zákonů. Aronowitz se
ale domnívá, že Alan D. Sokal nikde nehledá podstatu
důkazu nebo faktů, ale jednoduše je přijímá
na základě určitých algoritmů, které
označuje jako "věda".
Sokal ve své práci cituje Andrewa Rosse a Sandru Hardingovou
jako představitele dekonstrukcionalismu. Hardingová ve své
práci "Why Physics is Bad Model for Physics" uvádí,
že samotná fakta o sobě nevypovídají, ale jsou
interpretována vědci na základě jejich víry
a na základě politických tlaků a pravidel,
kterými jsou vědci ovládáni. Fyzikové,
stejně jako všichni ostatní lidé, jsou těmito
tlaky nutně ovlivňováni. Hardingová dále
uvádí, že neexistuje nic takového, jako "čistý
popis" a cituje rasové teorie s použitím vědeckých
konvencí, které se objevili během moderního
období. Konečně uvádí, že potřebujeme
kritickou sociální teorii.
Podle Aronowitze Alan D. Sokal souhlasí s tím, že fakta
musí být interpretována, ale domnívá
se, že správné vědecké metody musí v
procesu objasňování odfiltrovat nežádoucí
sociální a kulturní vlivy. Aronowitz se domnívá,
že jde pouze o zbožnou víru. Historie ukazuje, že věda se
musela bránit proti útokům ze strany církve
nebo státu, že byla nežádoucí v době nacismu
nebo lysenkismu v bývalém Sovětském svazu.
Aronowitz uvádí, že v historii byl pouze jediný
okamžik, kdy věda vyjádřila svoji nezávislost
na vlivu státu. Koncem 40. let 20. století ve Spojených
státech se řada vědců podílejících
se na vývoji atomových zbraní postavila proti dalšímu
výzkumu. Tehdy byl vysloven názor, že "objektivní
pravda" poválečných objevů nemá žádnou
souvislost se spojením vědy s armádou. Aronowitz uvádí,
že je znepokojen vlivem armády na výběr vhodných
vědeckých projektů a na výsledky vědecké
práce.
Aronowitz si pokládá otázku, co určuje
směr vědeckého bádání? Není
pravda, že se věda více soustřeďuje na biologii
nebo na fyziku v technických aplikacích? Není náhodou
např. rozvoj bioinženýrství v politickém nebo
dokonce ekonomickém zájmu? Aplikace bioinženýrství
mohou vést ke zlepšení zdraví lidstva. Na druhé
straně nelze nevidět určitou souvislost se znovuoživením
eugeniky, "pseudovědy o šlechtění rasy", když někteří
molekulární biologové hovoří o "vylepšení"
našeho druhu.
Podle Aronowitze za bezprostředním vztahem vědy
a politiky leží další důležité otázky.
Jaký je například kulturní vliv na vědu?
Frankfurtská škola, která vychází z dialektiky
poznání, nikoliv dekonstrukcionalisté, zastávají
názor, že moderní kulturní ideologie a vědeckotechnické
poznání přírody mají přímé
politické souvislosti. Nikoliv dekonstrukcionalisté, ale
řada historiků vědy dokazuje, že Newtonovo dílo
Principa se stalo základem mechanistického světového
názoru, který široce ovlivnil vědeckou veřejnost
v jeho době. Později byl jeho názor nahrazen "lepšími"
pravdami, teorií relativity a kvantovou mechanikou.
Nadvláda přírody těsně souvisí
s nadvládou člověka, což se odrazilo v tzv. "rasové"
vědě. Teprve v 19. století vědecká obec
konečně odmítla názor, že žena kvůli
své biologické podstatě není schopna myslet.
Nestalo se tak ale proto, že byla objevena nějaká vědecká
fakta, ale proto, že tento názor odporoval kritériu humanistického
univerzalismu, podle něhož lidé vznikli z jediného
druhu.
Aronowitz dále ve svém článku ukazuje,
jak politický názor ovlivňoval v minulosti postoje
vědců k rasové otázce. Rasová věda
se objevuje, když se společnost pokouší vysvětlit
ekonomickou a sociální krizi a hledá její příčiny.
Nelze však oddělit halas těchto pseudověd od míry,
s níž ideál nadvlády prochází celým
vědeckým poznáním. Dnes není schopen
nikdo odhadnout, jaké důsledky bude mít vývoj
umělé inteligence nebo rozvoj molekulární biologie
v komerční sféře.
Aranowitz se domnívá, že sice pochopení politického
pozadí je nezbytné, ale nikoliv postačující
pro pochopení tendencí současné vědy.
Materialistická věda o vědách si klade další
otázky. Jaká je role laboratorního výzkumu,
kde se dosud provádí většina vědeckého
výzkumu? Jaký je vliv vztahů uvnitř vědecké
komunity a co se chápe jako legitimní poznání?
V jakých ideologických rámcích se současná
věda odehrává? Aranowitz uvádí, že jde
o standardní otázky otázky, které si kladla
sociologie vědy od svého vzniku ve 30. letech 20. století.
Podle Aranowitze je moderní věda založena na principu,
že pozorování je víra. Tím není odmítnuta
důležitost pozorování, ale zdůrazňuje
se, že poznání je ovlivňováno sociálním
pozadím, v jakém vědci žijí, spolupracují
a komunikují.
Cílem ale není znevážit vědu nebo dokonce
ji "dekonstruovat". To může být cílem postmodernistů,
ale nikoliv projektu studia vědy. Aranowitz tvrdí, že jeho
časopis se snaží ukázat vědu jako sociální
proces a snaží se odstranit aureolu obklopující vědce.
Vědecká pravda nemůže být absolutní,
jinak podle Aranowitze by bylo nutno souhlasit s proklamovaným "koncem"
vědy. Jestliže veškeré poznání závisí
na sociálním a kulturním pozadí, v němž
vzniká, pak pravda nutně závisí na tomto procesu
poznání. Proces pozorování v mikrofyzice je
ovlivněn většinou použitou technikou. Ale interpretace dat
získaných pozorováním nebo měřením
závisí na teorii. Proto čistý popis založený
na pozorování není možný. Vědci používají
při své práci různé přístroje
a matematiku. Ale na základě pozorování vždy
odvozují to, co vidí z toho, v co věří.
Aranowitz zastává názor, že vědecké
poznání nelze ochránit proti politickým nebo
kulturním vlivům a jeho metody nemohou nikdy fungovat jako
filtr. Kulturní změny, které se odrážejí
v debatách vědců, se promítají do jednotlivých
věd, sociálních i přírodních.
Skutečnosti, ve které ještě včera vědecká
komunita věřila, mohou být dnes revidovány
a zítra dokonce odmítnuty. Pokud je tomu skutečně
tak, pak věda odráží sociální a kulturní
vlivy ve svých vizích a metodách. Právě
proto existuje naděje na vznik liberální vědy.
Na článek Stanleyho Aronowitze vydaný v
zimě na začátku roku 1997 reagoval zpětně
Alan D. Sokal.
Alan D. Sokal vyjadřuje své potěšení
z toho, že Stanley Aronowitz mu potvrdil víru nakladatelů
časopisu "Social Text" v existenci vnějšího
světa. Sokal uvádí, že když psal druhý odstavec
svého článku o tom, že "fyzikální realita
leží na dně sociální a lingvistické
konstrukce", nepokoušel se tím nějak hodnotit názory
vydavatele, ale pouze otestovat, zda otevřené vyjádření
(bez jakéhokoliv důkazu nebo argumentu) takového extrémního
názoru vůbec vyvolá nějakou pozornost. Vydavatelé
ale nereagovali ani na opakované žádosti o komentář
nebo nějaké doporučení.
Sokal uvádí, že ale časopis "Social Text"
nepovažuje za svého nepřítele, ani není cílem
jeho intelektuálního zájmu. Mnohem zajímavější
pro něj byla filozofická a politická reakce profesora
Aronowitze na Sokalovu práci "Afterword". Sokal se domnívá,
že profesor Aronowitz ale má potíže s chápáním
jeho vysvětlení.
Především jeho kritika nesměřuje proti
dekonstrukcionalismu, ale proti nedbalému myšlení, které
souvisí s tzv. "sociálním konstruktivismem". Podle
Aronowitze Alan D. Sokal zastává názor, že poznání
reality je transparentní. Sokal se podivuje, kde k této informaci
profesor Aronowitz došel.
Podle Sokala ale není zásadním problémem,
že Aronowitz překrucuje jeho názory, ale že jeho článek
směřuje pouze proti slabým oponentům. Nikdo
snad nepopírá, že kultura není ovlivněna ekonomikou
nebo že finanční zdroje ovlivňují vědeckou
práci. Nikdo také nepopírá hodnotu sociologického
a politického studia vědy a technologie nebo filozofickou
analýzu epistemologických problémů. Sokalův
cíl je skromný: chce ukázat, že výzkum musí
být prováděn s intelektuální přesností
a rigorózností. Práce, které cituje ve svém
parodickém článku, představují řadu
příkladů, jak se věda nemá dělat.
Bohužel, příkladem je také Aronowitzův článek,
který ilustruje nepořádné myšlení, když
směšuje názory ontologické, epistemologické,
sociologie poznání, etické a také politické.
Sokal uvádí hned několik příkladů,
v nichž Aronowitz směšuje různé názory a vyslovuje
nepodložené myšlenky. "Ideál nadvlády prochází
celým vědeckým poznáním". Alan D. Sokal
se ptá, je tomu skutečně tak? Co například
v superstrunové teorii, nebo palentologii kambria? Co v kvantové
chemii nebo lepidopterologii? Aronowitzova představa, že dokonce
v těch oblastech vědy, které jsou mnohem těsněji
vázány k technologickým aplikacím, jako je
fyzika pevných látek, by sociální efekty měly
degradovat pouze na kategorii "nadvlády", je přinejmenším
primitivní.
Aronowitz dále ve svém článku uvádí,
že "interpretace dat získaných pozorováním
nebo měřením závisí na teorii. Proto
čistý popis založený na pozorování není
možný. Vědci používají při své
práci různé přístroje a matematiku.
Ale na základě pozorování vždy odvozují
to, co vidí z toho, v co věří." Alan D. Sokal
k tomu uvádí, že jde o vulgarizované vyjádření
poznámky fyzika a filozofa Pierra Duhema z roku 1894, která
se týkala závislosti pozorování na teorii.
Sokal samozřejmě souhlasí, že určitý
závěr astronoma založený na pozorování
dalekohledem vyžaduje jisté předpoklady o optice. Ale tyto
předpoklady nejsou svévolné, neboť je můžeme
otestovat nezávislými experimenty. Musíme učinit
pouze "metafyzický" předpoklad, že vesmír není
zvrácený a zákony fyziky se náhle nezmění.
Tento předpoklad ale používáme v každodenním
životě a nejen ve vědě. Naše pozorování
tedy nejsou ovlivňována naší nějakou předem
danou vírou.
Aronowitz konečně uvádí, že "skutečnosti,
ve které ještě včera vědecká komunita
věřila, mohou být dnes revidovány a zítra
dokonce odmítnuty". Alan D. Sokal se ale ptá, co je na této
myšlence nového? Každý vědec ví, že dokonce
nejlépe potvrzené teorie jsou pouhé aproximace pravdy.
Newtonova mechanika popisuje pohyb planet s neuvěřitelnou
přesností, což je objektivní fakt. Přesto Newtonova
mechanika je od počátku nesprávná. Kvantová
mechanika a obecná teorie relativity jsou bližší aproximace
pravdy, ale je objektivním faktem, že tyto teorie jsou vzájemně
nekompatibilní a v budoucnu budou překonány dosud
neexistující teorií kvantové gravitace. Úspěšně
potvrzené vědecké teorie jsou obvykle lepšími
aproximacemi pravdy, ale přesný smysl, v němž jsou
lepšími aproximacemi, je poněkud jiný: mohou zvrátit
celou naši ontologii. Epistemologie ve své zjemnělé
úrovni nemá příliš politických důsledků,
ale je fascinující a důležitou součástí
lidského boje za poznání vesmíru, ve kterém
žijeme.
Literatura:
[1] Koukolík, František: Šimpanz a vesmír. O hvězdách,
atomech, životě a vědcích. Nakl. Vyšehrad, spol.
s r.o., Praha 1, Bartolomějská 9. Praha, 1998. ISBN: 80-7021-204-7
[2] Koukolík, František: Kniha o Evě a Adamovi.
Nakl. Makropulos, 150 00 Praha 5, Nádražní 116. Praha, 1997.
ISBN: 80-86003-14-0
[3] Pearcy, Nancy R.; Thaxton, Charles B.: Duše vědy. Proměny
ve vztahu vědy a náboženství. Nakl. Návrat
domů, Plzeňská 166, 150 00 Praha 5. překlad:
Alena Koželuhová. angl. orig.: Pearcey, Nancy R.; Thaxton, Charles
B.: The Soul of Science. Christian Faith and Natural Philosophy. Konos
Connection, 111 Bethea Road, Fayetteville GA 30214, USA. Vydáno:
Crossway Books, a division of Good New Publishers, 1 300 Crescent Street,
Wheaton, Illinois, 1994 ISBN: 80-85495-73-2
[4] Capra, Fritjof: Tao fyziky. Gardenia, Bratislava 1992. agl.
orig.: The Tao of Physics: An Exploration of the Parallels Between Modern
Physics and Eastern Mysticism. Berkeley, Calif.: Shambhala, 1975. Bantam
Books, 1984.
[5] Capra, Fritjof. 1988. The role of physics in the current change
of paradigms. In The World View of Contemporary Physics: Does It Need a
New Metaphysics?, pp. 144-155, edited by Richard F. Kitchener. Albany,
N.Y.: State University of New York Press.
[6] Nature 382, 1996, pg. 751
[7] Grenz, Stanley J.: Úvod do postmodernismu. Nakl.
Návrat domů, Plzeňská 166, 150 00 Praha 5.
překlad: Alena Koželuhová. angl. orig.: Grenz, Stanley J.:
A Primer on Postmodernism. Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 255 Jefferson
Ave. S.E., Grand Rapids, Michigan 49503, USA. ISBN: 80-85495-74-0
[8] Coveney, Peter; Highfield, Roger: Šíp času.
nakl. Oldag, Ostrava 1995, ISBN: 80-85954-08-7, orig.: The Arrow of Time,
WH Allen (Virgin Publishing Ltd.), Great Britain, 1990
[X1] Alan
D. Sokal. [M1]
[X2]
Přehled publikační činnosti Alana Sokala.
[X3] Social Text. A journal of cultural and political analysis.
[X4]
[X5]
Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics
of Quantum Gravity. Alan D. Sokal. Department of Physics. New York
University. 4 Washington Place, New York, NY 10003 USA. Telephone: (212)
998-7729 e-mail: [M1]. November 28,
1994. revised May 13, 1995. článek publikován v Social
Text #46/47, str. 217-252 (jaro/léto 1996).
[X6] American Association for
the Advancement of Science. 1200 New York Avenue, NW Washington, DC
20005. [N1]
[X7] Educational Project
2061. [N2]
[X8]
Oxford Physics On-Line. Proffesor John Ziman.
(c) 1998 Intellectronics
poslední úprava: 16. 12. 1998