Projekt 2061

zpracoval: Roman Bartoš

1. Co je to Projekt 2061?

Projekt 2061 vznikl v roce 1985 jako jeden z programů Americké asociace pro pokroky vědy (American Association for Advancement of Science - AAAS) v době, kdy Halleyova kometa opět po 72 letech oblétávala naší Zemi. Cílem projektu je do dalšího návratu Halleyovy komety, tedy do roku 2061, zpřístupnit vědu co nejširší veřejnosti. Vědci, matematici a technologové se nejdříve rozhodli upřesnit, co se rozumí vědeckou gramotností. Panelovou diskusí byla připravena zpráva, která se stala součástí publikace "Věda pro všechny Američany" (Science for All Americans - SFAA) vydané v roce 1989. Tato publikace byla první publikací v rámci Projektu 2061. Zpráva stanovila jako hlavní zásadu schopnost středních škol všech stupňů využít vědeckých poznatků, matematiky a nových technologií. Tím by měly být položeny základy efektivní výuky a vzdělání. Za tímto účelem vznikl Národní výbor pro výuku vědy a technologie jako poradní orgán pro učitele, vědce a komerční pracovníky.

Projekt 2061 navázal partnerské vztahy šesti geograficky a demograficky rozdílných kolektivů oblastních škol. V roce 1990 tento kolektiv učitelů a administrativních pracovníků začal připravovat návrh studijních osnov, jejichž základem se stala zpráva "Věda pro všechny Američany". Brzy se jim podařilo vytvořit seznam cílů vzdělanosti jako základ materiálu nazvaného "Testy vědecké gramotnosti", dále jen Testy (Benchmarks for Science Literacy), publikovaného v roce 1993. Tyto Testy měly ověřit úroveň vědecké gramotnosti věkových skupin 2, 5, 8 a 12 let.

Učitelé tyto Testy používají jako pomůcku pro navrhování studijních osnov. Testy vymezují konkrétní cíle vzdělanosti a jsou dostupné učitelům a vývojovým pracovníkům studijních plánů. Jsou samozřejmě také dostupné na webovské stránce (ve formátu Macintosh a Windows).

Aby bylo dosaženo určité standardní úrovně znalostí studentů, Projekt 2061 se zaměřil na vzdělanost učitelů, jejichž úkolem je pomoci studentům dosáhnout vědecké gramotnosti. První pomůckou Projektu 2061 se stal kompaktní disk "Zdroje vědecké gramotnosti" (Resources for Science Literacy). Disk obsahuje materiály, které mají učitelům pomoci porozumět vědecké gramotnosti, pochopit, co se od nich očekává a co mají vyžadovat po svých studentech.

Projekt 2061 vytváří nové pomůcky, pomocí nichž by učitelé měli změnit způsob svého myšlení, využívání svých znalostí a učebních metod. Koncepční materiál "Plány reformy" (Blueprints for Reform) o změnách vzdělávacího systému je nyní dostupný on-line. On-line verze zahrnuje některé interaktivní komponenty, které by měly podnítit diskusi o systémové reformě. Připravuje se "Atlas vědecké gramotnosti" (Atlas of Science Literacy), obsahující soubor map, které učitelům graficky zobrazují, jaké znalosti a dovednosti studenti potřebují, aby dosáhly konkrétních cílů vědecké gramotnosti. Dohromady pomůcky a filozofie Projektu 2061 by měly pomoci učitelům pochopit smysl reformy.

2. Testy vědecké gramotnosti

Testy vědecké gramotnosti vznikly během více než tříleté spolupráce učitelů, vědců, univerzitních konzultantů a členů týmu Projektu 2061. Byly publikovány v roce 1993 nakladatelstvím Oxford University Press. Definují, jakých znalostí a schopností v oblasti vědy, matematiky a technologie by všechny děti měly dosáhnout ve věku 2, 5, 8 a 12 let. Zpráva "Věda pro všechny Američany" (Science for All Americans) obsahuje pro každou věkovou skupinu různá doporučení, jak dosáhnout rozumného pokroku při naplňování cílů vědecké gramotnosti. Tato doporučení a testy vědecké gramotnosti by měly učitelům pomoci při sestavování studijních osnov.

Testy vědecké gramotnosti (Benchmarks)

- popisují úrovně znalostí a schopností, které se od všech studentů očekávají, aby dosáhli vědecké gramotnosti

- soustřeďují se pouze běžný základ znalostí, kterého by měly všichni studenti dosáhnout, ikdyž většina studentů má zájmy, schopnosti a ctižádost dosáhnout vyšších znalostí

- vyhýbají se technickému jazyku, protože počet technických termínů, které dospívající mládež musí znát, je relativně malý

- vybízejí učitele, aby chápali vzdělání komplexně a vytvářeli důležité vazby mezi svými osnovami a předkládanými materiály

2.1. Použití Testů vědecké gramotnosti

Učitelé a pracovníci vytvářející učební osnovy mohou Testy a materiály "Věda pro všechny Američany" využít k řadě účelů:

- Studijní skupiny učitelů, školských správců, členů školských rad, rodičů, dalších zájemců, a kdykoliv je to možné, také vědců, inženýrů a matematiků používají publikace "Věda pro všechny Američany" pro rozvoj metod vědecké gramotnosti.

- Společné výbory učitelů různých učebních předmětů a učebních stupňů a tvůrců studijních osnov mohou použít Testy a publikaci "Věda pro všechny Američany" pro úpravy svých studijních osnov.

- Tvůrci studijních osnov a školské rady mohu Testy využít k sestavení studijních osnov pro dosažení vědecké gramotnosti.

- Tvůrci instrukčních materiálů mohou použít Testy a publikaci "Věda pro všechny Američany" pro tvorbu materiálů na podporu práce učitelů, kteří chtějí zajistit vědeckou gramotnost všem svým studentům.

- Univerzity a vysoké školy, které vychovávají učitele, mohou publikaci "Věda pro všechny Američany" využít pro rozvoj svých představ o vědecké gramotnosti a Testy mohou využít pro těsnější vztah mezi těmito představami a skutečnou výukou.

- Pomůcky Projektu 2061 mimo jiné lze použít k vyhodnocení vývoje studentů při dosahování vědecké gramotnosti a ke zjištění kvality učebních materiálů a metod. Jednotlivci pak mohou Testy použít pro rozšíření znalostí vědy, matematiky a technologie a pro pochopení vztahů mezi nimi.

2.2. Testy vědecké gramotnosti a Národní standardy

Národní standardy vědeckého vzdělávání (National Science Education Standards - NSES) a Testy Projektu 2061 se vzájemně shodují. Oba projekty vědecké gramotnosti dávají přednost porozumění základním myšlenkám vědy a techniky před pouhým hromaděním faktů. NSES obsahují doporučení pro výuku, hodnocení cvičení, školní vědecké programy a rozvoj vzdělávacího systému.

Tyto a další náměty Projektu 2061 jsou sloučeny do jedné zprávy "Plány reformy" (Blueprints for Reform), publikované v roce 1997. Testy jsou rozděleny podle obsahu jednotlivých oblastí do věkových skupin K-2, 3-5, 6-8, 9-12, zatímco NSES jsou rozděleny do skupin K-4, 5-8, 9-12. NSES klade větší důraz na jednotlivá vědecká témata a historii vědy a obsahuje v menší míře popis technologií než Testy. Oba projekty představují několik let práce odborníků v oblasti vědy a vzdělání. Vzájemně se překrývají a tím zdůrazňují to, co je ve vědě skutečně podstatné. Projekt 2061 připravil podrobný rozbor vzájemných souvislostí mezi NSES a Testy, který zahrnul do svého nového kompaktního disku "Resources for Science Literacy: Professional Development Benchmarks and Assessment". Testy vědecké gramotnosti určují, jaké znalosti a schopnosti by děti měly mít na konci svého 2, 5, 8 a 12 roku života. V testech se klade důraz na jejich schopnost vyjádřit, jak pochopili daný jev, na kritické myšlení a na rozhodování na základě získaných informací. Proto testy nejsou pouhým souborem nesouvisejících otázek, ale jsou hodnoceny v celém kontextu. Od studentů se vyžaduje umět použít své znalosti a myšlení v různých nových a někdy neobvyklých situacích.

2.3. Testy vědecké gramotnosti na disku

Testy na disku, dostupné v systémech MS-DOS, Windows a Macintosh, jsou softwarovou obdobou knihy "Testy vědecké gramotnosti". Tato verze dovoluje uživatelům procházet celým textem Testů, vyhledávat za pomoci konkrétních textových slov, rychle se odkazovat na další související části textu a hledat nápovědu ve vědomostní databázi, z níž vychází obsah Testů.

Disk poskytuje některé možnosti v knize nedostupné, včetně testů, které sledují pokrok studentů směrem ke konkrétním cílům vědecké gramotnosti.

3. Plán reformy

Pokud se má dosáhnout hluboké a významné reformě výuky vědy, matematiky a technologií, musí dojít ke změně celého vzdělávacího systému. Projekt 2061 proto soustředil skupiny odborníků, aby vypracovaly koncepční dokumenty pro navrhované změny ve výuce. Ve většině státních, městských a venkovských školských obvodech nyní probíhá systematická reforma. Projekt 2061 publikoval návrhy reformy v dokumentu "Plán reformy" (Blueprints for Reform), který je dostupný také v síti Internet. Očekává se, že tento dokument učitelům pomůže překonat případné překážky a problémy.

Dokument se zabývá změnami ve výchově a vzdělávání učitelů, aby tito učitelé byli schopni naplnit cíle Projektu 2061. Dále se zabývá učebními materiály a pomůckami, které jsou pro naplnění cílů Projektu 2061 potřebné. Navrhuje metody hodnocení studentů a metody monitorování vzdělávacího procesu na státní a národní úrovni. Určuje podstatné souvislosti a spojení mezi přírodními a společenskými vědami, matematikou a technologiemi na jedné straně a uměním a humanitními předměty na straně druhé. Navrhuje možné změny školského systému, jako je věková struktura, vzájemná spolupráce učitelů, jednotný systém školních osnov a hodnocení studentů, organizace času a prostoru ve školách a chápe školu jako určitou výukovou společnost.

Dokument se dále zabývá požadavky obchodu a průmyslu na vzdělání a přípravu studentů, kteří musí být připraveni na nové technologie a nové trhy. Poukazuje na význam vědecké gramotnosti pro postavení Spojených států ve světě, na význam spolupráce mezi obchodní a vzdělávací sférou.

Dokument upozorňuje na nutné změny vzdělávání na vysokých školách, kdy část absolventů vysokých škol se bude podílet na projektu "Věda pro všechny Američany". Ukazuje, že budou nutné určité změny zákonů a předpisů týkajících se činnosti škol.

Dokument navrhuje možné finanční zdroje pro realizaci reformy navrhované Projektem 2061. Navrhuje přehodnotit současné využití finančních zdrojů škol a požaduje zajistit, aby reforma proběhla bez jejich dalšího zatížení. Dokument dále navrhuje, aby byla přijatá taková politika, která by vědeckou gramotnost umožnila všem studentům.

4. Věda pro všechny Američany

Věda pro všechny Američany (Science for All Americans - SFAA) je projekt, jehož cílem je vytvořit základní cíle výuky vědy, matematiky a technologií na všech středních školách. Projekt se neomezuje pouze na tyto tři vzájemně propojené oblasti, ale jeho cílem je stanovit základní principy, pomocí nichž učitelé budou vyučovat a studenti se budou učit vědecké gramotnosti.

Projekt SFAA předpokládá pochopení následujících základních témat vědy, matematiky a technologie:

- Přírodní vědy, matematika, technologie jako lidský pokrok: jak se odlišují, v čem se podobají, jaké používají metody důkazů, jak využívají představivosti a jak se brání omylům.

- Vědecký obraz o fungování světa:

- Základní znalosti o obsahu a struktuře vesmíru na astronomické, pozemské a mikroskopické úrovni a základní principy, jimiž se řídí.

- Základní znalosti o životním prostředí, jak živé organismy fungují, jak spolu vzájemně interagují.

- Lidský organismus, v čem se podobá a v čem se odlišuje od ostatních živých organismů.

- Lidská společnost, chování lidského jedince a skupiny, organizace společnosti a procesy společenských změn.

- Umělý svět vytvořený lidskou technologií.

- Matematický svět, základní matematické myšlenky, zejména s ohledem na jejich praktické využití, které hrají klíčovou roli v lidském poznání.

- Historický vývoj, který ilustruje vývoj vědy na historických příkladech, které měly zásadní význam pro naše kulturní dědictví (Země jako planeta, všeobecnost gravitace, relativita, geologický čas, desková tektonika, zákon zachování hmoty, radioaktivita a rozpad jader, evoluce druhů, mikroby jako příčina onemocnění, průmyslová revoluce).

- Témata, která jsou společná různými vědními obory a představují nástroje vědeckého myšlení a chápání přírodních jevů tak různých, jako jsou starověké civilizace, komety a lidské tělo.

- Lidské myšlení: matematické myšlení, pozorování a manipulace, komunikace a kritické myšlení.

- Efektivní učení a vyučování.

Projekt "Věda pro všechny Američany" není národním programem výuky. Předpokládá se, že jednotlivé školy si vytvoří vlastní osnovy na dosažení vědecké gramotnosti v těchto oblastech.

5. Základ vědecké gramotnosti: rozvoj profesionality

Podpora Projektu 2061, projektu "Věda pro všechny Američany", Testů vědecké gramotnosti a Národních standardů vědeckého vzdělávání neustále roste. Je třeba učinit ještě řadu kroků, než se dosáhne základních cílů vědecké gramotnosti. Např. učitelé se sami musí vzdělávat ve vědě, matematice a technologiích, a musí pochopit jejich vzájemné souvislosti. Musí se naučit metodám, jak tyto znalosti studentům zprostředkovat, a jak studentům předat nejdůležitější myšlenky.

Úloha učitelů je v této reformě klíčová, protože právě oni předávají studentům nezbytné znalosti a schopnosti, aby dosáhli vědecké gramotnosti. Někdy i učitelé, kteří mají vědecký rozhled a jsou schopni vyučovat vědecké gramotnosti, mají často problémy reformu pochopit. Někdy nemají přístup k aktuálním informacím výzkumu vzdělání, nebo si nejsou jisti, jak se Testy vztahují k národním standardům pro vědu a matematiku, nebo potřebují pomoci při rozhodnutí, zda jejich osnovy splňují příslušné cíle výuky.

Aby učitelé mohli tyto problémy snáze překonat, Projekt 2061 připravil první kompaktní disk s názvem "Resources for Science Literacy: Professional Development". Obsahuje šest částí, které mohou posloužit fakultám pro středoškolskou výuku při plánování přípravného vzdělávání, středním školám při přípravě rozvojových programů vzdělávání, a konečně k samostudiu učitelů.

Zmíněný kompaktní disk je první profesionální pomůckou, která vychází z metod výuky, jako jsou testy a standardy. Tato pomůcka popisuje, co je požadováno po studentech, a jak učitelé těchto cílů mohou dosáhnout. Jednotlivé části kompaktního disku byly testovány a používány učiteli v celých Spojených státech. Každou část lze použít pro řešení konkrétních úkolů nebo ji lze zkombinovat s dalšími částmi, aby se dosáhlo dalších cílů. Zdroje vědecké gramotnosti jsou první pomůckou Projektu 2061, která byla vyvíjena především pro elektronické médium.

V blízké budoucnosti budou připraveny materiály pro hodnocení osnov výuky. Učitelé, kteří mají potřebné znalosti, aby vedli své studenty k cílům vědecké gramotnosti, potřebují materiály, pomocí nichž těchto cílů mohou dosáhnout. Budoucí pomůcka "Resources for Science Literacy" bude obsahovat podrobnou metodu pro hodnocení učebních osnov, zejména zda odpovídají specifickým cílům výuky, které jsou stanoveny Testy a Národními standardy vědeckého vzdělávání. Tato pomůcka bude jak v tištěné tak v elektronické podobě.

Literatura a zdroje:

[X1] Project 2061. American Association for Advancement of Science.