NATURA

Obsah ročníku 1996

(c) Intellectronics, 1997

01/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 2. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta

* Rocková legenda: Queen, 2. Spolupráce se společností Trident, první album a první turné, turné v Austrálii, Evropě, Queen v Japonsku, Queen a John Reid. Zpracovali: Jiří Svršek, Jan Vocelka

* Molekulární biologie, 5. Enzymy jako biologické katalyzátory, energetická bilance buňky, biochemická struktura enzymů a mechanismus jejich účinku. Příloha: Metabolismus glycidů: glykolýza, pentosový cyklus. Zpracoval: Jiří Svršek

* Recenze: Eduard Martin- pentalogie "Lidé z Modré Galaxie". Povídky: "Čerstvé mléko v pečlivě umyté misce", "Hodnoty", "Filatelie roku 2300". Zpracoval: Jiří Svršek

* Filmové pohádky. Krátká vzpomínka na herecké umění herců 50. let. Přehled českých filmových pohádek od roku 1952. Autor: Jiří Svršek. Článek aktualizován 11.11. 1997.

* Příloha: Paul Simon a Arthur Garfunkel, texty skladeb, 2. Zpracovali: Hana Mošanská a Jiří Svršek. Texty z alb: "Wednesday Morning, 3 A.M.", "Sounds of silence", "Parsley, Sage, Rosemary and Thyme".

02/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 3. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta

* Rocková legenda: Queen, 3. Konečně finančně nezávislí, úspěch ve Spojených státech, Queen v Jižní Americe, změna orientace, klasická sbírka skladeb. Zpracovali: Jiří Svršek, Jan Vocelka

* Kladrubský benediktýnský klášter. Historie kláštera v Kladrubech u Stříbra. Autorka: Hana Mošanská.

* Molekulární biologie, 6. Dědičné znaky, Mendelovy zákony dědičnosti, křížení rostlin, chromosomy a geny, hypotéza "jeden gen, jeden enzym". Příloha: Vitaminy rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recenze: Frank Herbert: Stvořitelé boha. Všichni jsme vzešli z Nekonečna a k Nekonečnu také spějeme. Řeku nelze odtrhnout od pramene, ze kterého se zrodila, ani od ústí, do kterého míří. Slavná sci-fi novela. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Příloha: Paul Simon a Arthur Garfunkel, texty skladeb, 3. Texty z alb: "Bookends", "Bridge Over Troubled Water", "The Rhytm of the Saints". Zpracovali: Hana Mošanská a Jiří Svršek.

03/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 4. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta.

* Rocková legenda: Queen, 4. Přestávka v roce 1982, Queen znovu na scéně v roce 1983, oblasti sporů, Queen v Riu de Janiero, koncert "Na pomoc životu", Kouzelné turné v roce 1986. Zpracovali: Jan Vocelka, Jiří Svršek.

* Holandská a dánská astronomie 1995. Cesta českých amatérských astronomů po západní Evropě. Hvězdárna v Heerlenu, hvězdárna v Astenu, Tilburg, hvězdárna v Hoevenu, holandská astronomie v 17.století, hvězdárna a univerzita v Leidenu, Eise Eising z Franekeru, Tycho Brahe, Planetárium v Kodani a Rundetarn. Autor: Jan Veselý.

* Molekulární biologie, 7. Nukleové kyseliny, desoxyribonukleová kyselina a chromosomy, tvorba proteinů, genetická informace. Přenos dědičných faktorů, biochemická podstata mutací, přenos dědičných faktorů u virů. Příloha: Enzym ribonukleasa. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recenze: Michael Crichton: Koule. Michael Crichton, autor románů Kmen Andromeda, Velká vlaková loupež a předlohy filmu Stevena Spielberga Jurský park. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Příloha: Paul Simon a Arthur Garfunkel, texty skladeb, 4. Texty z alb Paula Simona: "Paul Simon", "There Goes Rhymin' Simon". Zpracovali: Hana Mošanská a Jiří Svršek.

04/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 5. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta.

* Rocková legenda: Queen, 5. Barcelona: Freddie Mercury a Motserrat Caballé, jiné možnosti a perspektivy, osobní problémy, album "The Miracle", album "Innuendo", Freddie Mercury umírá, koncert ve Wembley k uctění památky Freddieho Mercuryho. Zpracovali: Jan Vocelka, Jiří Svršek.

* Slovanské hradiště v Hradci u Stoda. Pravěké osídlení v povodí Úterského potoka a Střely. Pravěké osídlení Sedmihoří. Pravěké hradiště u Okrouhlého Hradiště. Osídlení západních Čech v eneolitu. Slovanské osídlení v povodí horní Radbuzy. Odborná literatura vztahující se k pravěku v západních Čechách. Sérii odborných článků o pravěku v západočeském regionu zpracovala: Lenka Ládková.

* Molekulární biologie, 8. Struktura nukleových kyselin, Erwin Schrodinger a jeho kniha "Co je život", chemická analýza desoxyribonukleové kyseliny, objevy M. Wilkinse a R. Franklinové, Watson-Crickův model DNA, vztah RNA a DNA: transkripce a translace. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recenze: Hugo Story, oceněné povídky z let 1955 - 1961. Zpracoval: Jiří Svršek. Kniha povídek, Walter M. Miller, Jr.: "Darfsteller", Eric Frank Russell: "Allamagoosa", Murray Leinster: "Průzkumný tým", Arthur C. Clarke: "Hvězda", Avram Davidson: "Moře plné ústřic", Clifford D. Simak: "Velký přední dvorek", Robert Bloch: "Vlak do pekla", Daniel Keyes: "Růže pro Algernon" a Paul Anderson: "Nejdelší plavba". Povídka: Eric Frank Russel: "Allamagoosa".

05/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 6. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta.

* Preparát PMPA proti viru HIV. Tisková zpráva o výsledcích českém výzkumu.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek. Geometrické obrazce v koloniích baktérií. Uchování dat s hustotou 8 GBitů na čtverečný palec. Dvoubitová kvantová hradla. Důkaz, že kosmické záření pochází se supernov. Hubbleův teleskop objevil novou černou díru. Prachový disk kolem černé díry galaxie NGC 4261. Atomy antivodíku. Feynmanův myšlenkový experiment proveden v atomovém interferometru. Přírodní maser detekuje černé díry. Zabila neutrina dinosaury? Další výsledky výzkumu atmosféry Jupitera. Výzkum bosonů v CERN. Objev nových planet vně sluneční soustavy. Snímky nejvzdálenějších oblastí vesmíru. Přímý obraz povrchu hvězdy. Předběžné výsledky výzkumu sondy Galileo. Vesmírná observatoř pro detekci infračerveného záření. Akustické časově obrácené zrcadlo. Vznik hvězd v mlhovině v Orionu. Chladný hnědý trpaslík s malou hmotností. Křemíkové mřížky emitují světlo. Meziplanetární prachové částice. Hmotné objekty v galaktickém halu. Vesmírná fyzika částic. Mají kvarky vnitřní strukturu? CFC způsobují úbytek ozónu. Temná hmota vesmíru má hierarchickou strukturu. Záhada fyzikálního chování vody. Mladé galaxie ve vzdálených oblastech vesmíru. Objev chemického prvku 112. Stolní laserové urychlovače. Stlačené fonony. Explodující rentgenový pulsar. Pozorován povrch planety Pluto. Rentgenový hologram s rozlišením atomů. Nový typ ledu. Kovový vodík. Molekulové biosenzory.

* Molekulární biologie, 9. Základní rysy genetického kódu, Gamowův kód, práce Cricka a Brennera, tripletový degenerovaný kód, rozhodující pokusy pro nalezení genetického kódu. Rozřešení genetického kódu, objev informační RNA, první nalezená slova kódu. Příloha: Insulin. Akridinová barviva. Genetický kód. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recenze: Fantasy: meč a magie. Ukázka z povídky J.R.R. Tolkiena: Farmář Giles z Hamu. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Příloha: Studijní a odborná fyzikální literatura. Nakladatelství Academia. Zásilkové knihkupectví Asterion. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Matematické texty na BBS Intellectronics Board. Změny k 1.5.1996. Autor: Jiří Svršek Článek vypuštěn. Aktuální verze je publikována v časopise Natura 11/97.

06/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 7. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta.

* Královna Viktorie. Stručný životopis anglické královny Viktorie. Autorka: Lenka Ládková.

* Opiové války. Koloniální války Velké Británie a Francie v Číně v letech 1839 - 1860. Autorka: Lenka Ládková

* Kuiperův pás. Pás objektů za dráhou planety Neptun, objevený v roce 1951 Geraldem P. Kuiperem. Autor: Jan Veselý.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek. Zrnité látky. Supersymetrické částice. Mezihvězdné prachové částice v zemské atmosféře. Řízené pohybové kvantové stavy. Materiál, který se při ohřívání smršťuje. Rentgenové záření přicházející z komety. Nová teorie sonoluminiscence. Skupinová synchronizce. Chaotický kvantový kulečník. Binární hvězda vyzařující rentgenové impulsy. Kapalný scintilační detektor neutrin. Holografická mikrolitografie. Měření Hubbleovy konstanty. Nejstarší hvězdy v Galaxii. Nové nelineární optické jevy. Akustická analogie laseru. Binární asteroidy.

* Molekulární biologie, 10. Uspořádání bílkovin, struktura, krystalizace bílkovin, studium sledu aminokyselin v bílkovinách, struktura enzymů, prostorové stočení bílkovin. Buněčná architektura, výstavba tvarů buněk, výzkum virových částic, ribosomy, realizace genetické informace v buňkách. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recenze: Eva Hauserová: Cvokyně. Zpracoval: Jiří Svršek.

07/96

* Zátah na hackery, Řád a chaos v elektronickém pohraničí, 8. Podle knihy Bruce Sterlinga přeložil a zpracoval Václav Bárta.

* Lipový čaj. Léčivé účinky lípy a jejich příčiny. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Série článků z "Physics News Update". Bose-Einsteinovy kondenzáty. Atomová fotonika. Analýza Jupiterovy atmosféry. Schrodingerova kočka. Supravodivá tunelová spojení. Nová měření kosmického deuteria. Nejrychlejší počítač na světě. Kvantová komunikace. Nejbližší extrasolární planeta. Filmování Krabí mlhoviny. Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek.

* Molekulární biologie, 11. Energetická bilance organismu, energetické mechanismy, inhibice syntézy, regulace aktivity, regulatorní geny a DNA. Obranné mechanismy buněk, jedovaté účinky organických látek. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recenze: Dr. T. Lobsang Rampa: Třetí oko. Kniha o okultismu, východní filozofii a síle člověka. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Recence: George Adamson: Můj život s Joy. Životní příběh George a Joy Adamsonových, věnovaný ochraně afrických šelem a vypouštění zvířat narozených v zajetí. Zpracoval: Jiří Svršek.

* Příloha: Co je ateismus? Obecný úvod k problematice ateismu formou otázek a odpovědí. Podle článku "An Introduction to Atheism" zpracoval Jiří Svršek.

08/96

* Hitlerův Mein Kampf. Obsah knihy Mein Kampf Adolfa Hitlera s komentářem Jiřího Hájka. Autorka: Lenka Ládková.

* Giuseppe Garibaldi. Podrobný životopis italského revolucionáře Giuseppe Garibaldiho. Autorka: Lenka Ládková.

* Vznik a vývoj literatury SF. Co je to science fiction. Vznik a vývoj SF. Vývoj české SF. Přehled některých českých autorů SF. Podle Encyklopedie literatury science fiction Ondřeje Neffa a Jaroslava Olši zpracoval: Jiří Svršek.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek.Excitonová analogie laseru. Teplota 100 miliónů Kelvinů ve sluneční koróně. Velké jezero pod příkrovem antarktického ledu. Kosmické záření extrémně vysoké energie. Minimální požadavky energie pro komunikaci. Elektrický odpor jednoho atomu.

* Molekulární biologie, 12. Zpracoval: Jiří Svršek.Rozpoznávací obranné mechanismy, obranné mechanismy proti cizí DNA, odbourávání cizí DNA, interferon, protilátky vyšších živočichů, krevní skupiny, biochemická podstata protilátek. Sedm stupňů života, násobné dědičné faktory, vyšší buňky, mitochondrie a chloroplasty jako samostatné organismy uvnitř buněk, evoluční vývoj strukturních podjednotek organismů.

* Recenze: Robert Sheckley: Omega, planeta Zla. Zpracoval: Jiří Svršek.

09/96

* Do you speak English? aneb Co v učebnicích nenajdete, 1. Autorka: Růžena Augustinová. Velká Británie v několika zastaveních.

* Johannes Kepler. Autorka: Lenka Ládková. Životopis významného německého astronoma.

* Osho, Cesta bílého oblaku. Zpracoval: Jiří Svršek. Budhistický filozof Osho a jeho životní filozofie.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek. Zvukové vlny v Boseových-Einsteinových kondenzátech. Elektrické a mechanické vlastnosti uhlíkových vláken. Ledový povrch Ganymedu. Rotace jádra Země. Iontový led. Laserem indukovaná průhlednost pro oddělování izotopů. Tok slunečních neutrin nezávisí na výskytu slunečních skvrn. Tunelová magnetorezistence. Trojrozměrné ochlazování proudu částic laserem. Délka dne v proterozoiku. Mikromechanické systémy. Kvantová teleportace.

* Molekulární biologie, 13. Zpracoval: Jiří Svršek. Evoluční teorie a molekulární biologie, jednotný původ života, struktura bílkovin a fylogenetické vztahy, evoluční vztah nukleových kyselin a bílkovin. Molekulární biologie člověka, biochemické příčiny fenylketonurie, hemofilie, rakoviny. Příloha: metabolismus fenylalaninu a defekty.

* Recenze: John Wyndham: Kukly. Zpracoval: Jiří Svršek. Román o společenství lidí po jaderné válce.

* Příloha: Matematické a fyzikální texty na BBS Intellectronics Board. Autor: Jiří Svršek. Podrobný přehled matematických a fyzikálních textů, které jsou dostupné na BBS Intellectronics Board Tachov. Článek vypuštěn. Aktuální verze je publikována v časopise Natura 11/97.

10/96

* Do you speak English? aneb Co v učebnicích nenajdete, 2. Autorka: Růžena Augustinová. Velká Británie v několika zastaveních: Irsko.

* Z historie matematiky. Zpracoval: Jiří Svršek. Významní matematikové a jejich práce od starověku do počátku 20.století. Podle knihy Dr. Jiřího Mrázka "Taje matematiky".

* Dokumenty českého státu za 2.světové války. Zpracoval: Jiří Svršek. Mnichovská dohoda 29.září 1938. Výnos o vyhlášení protektorátu Čechy a Morava 16.března 1939. Tajný projev Reinharda Heydricha o plánech na likvidaci českého národa 2.října 1941.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek. Důkaz existence života na Marsu? Mezihvězdný kosmický koráb. Pohyb atomů po povrchu substrátu. Fázové snímkování rentgenovými paprsky. Topologické útvary vytvářené magnetickými poli. Organická elektronika. Trojrozměrná obrazovka. Standardní model fyziky elementárních částic. Lokální excitace ve vrstvě sypkého materiálu. Atomy antivodíku.

* Molekulární biologie, 14 (závěr seriálu). Zpracoval: Jiří Svršek. Budoucnost molekulární biologie, genové manipulace, syntéza genů, syntéza DNA-virů, léčení genetických defektů. Informace v mozku a její vyvolání, hypotézy učení a paměti.

* Recenze: Paul Carell: Stalingrad. Zpracoval: Jiří Svršek. Studie bitvy u Stalingradu s použitím dosud neznámých pramenů ruské strany.

* Příloha: Penězchtiví nezájemci aneb jak nás všechno zajímá... Fejeton Růženy Augustinové.

* sci.physics : Fyzika v síti USENET. Podle článku ze sítě Internet zpracoval Jiří Svršek. Přístup k fyzikálním pramenům. Přehled zahraniční fyzikální literatury. Nositelé Nobelovy ceny za fyziku. Přílohy: USENET, World-Wide Web, Gopher, FTP.

11/96

* Do you speak English? aneb Co v učebnicích nenajdete, 3. Autorka: Růžena Augustinová. Londýn dnes a významné mezníky v jeho dějinách. Mytologie a náboženství, existence krále Artuše, anglosaské náboženství.

* Volkssport - proces. Autorka: Lenka Ládková. Soudní proces s fašistickou organizací Volkssport v roce 1932 v předválečném Československu.

* Zdraví ohrožující roztoči. Zpracoval: Jiří Svršek. Systematika roztočů (trudníci, zákožky, klíšťata, klíšťáci, sametky, čmelíci, čmelíkovci atd.) a jejich vliv na lidské zdraví.

* Historie řešení kombinatorických problémů. Zpracoval: Jiří Svršek. Snadné a složité kombinatorické problémy a metody jejich řešení. NP-úplné problémy a jejich řešení. Náhodné algoritmy.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek. Sonoluminiscence. Plazma šestkrát hustší než v jádru Slunce. Výtrysky gamma záření. Kvarková a gluonová plasma. Supravodičové kompozitní materiály. Kolísání toku slunečních neutrin. Objev supratekutosti hélia-3. Teorie nukleosyntézy po Velkém třesku. Přímé měření vlastního pohybu hvězd. Posluchači vysokých škol fyzikálního zaměření v USA. Šest let vydávání Physics News Update. Článek aktualizován 25.2. 1998.

* Některé problémy současné fyziky, 1. Zpracoval: Jiří Svršek. Gravitační záření. Platí v obecné teorii relativity zákon zachování energie? Olbersův paradox.

* Recenze: Isaac Asimov, Robert Silverberg: Příchod noci. Zpracoval: Jiří Svršek. Příběh z planety Kalgaš, která se nachází v soustavě šesti Sluncí a nikdy nepoznala tmu a hvězdnatou noc.

* Příloha: Studijní a odborná fyzikální literatura. Zpracoval: Jiří Svršek. Informace o některých zajímavých titulech.

* Malý katalog astronomických objektů. Autor: Ondřej Michalák, poznámky: Jiří Svršek. Katalog některých astronomických objektů, názvy objektů, přehled souhvězdí.

12/96

* Z historie piva. Autor: Jan Novotný. Stručná historie piva ve světě a u nás.

* Zen-buddhismus a japonské umění. Autorka: Lenka Ládková. Japonské malířství, japonské zahrady a čajový obřad.

* Virtuálně akustická syntéza, revoluce ve výrobě zvuku. Autor: Miroslav Hlavička

* Vědecké důkazy existence Boha. Autor: Jiří Svršek. Srážka doktrín není katastrofou, ale příležitostí. Diskuse o vědeckých důkazech existence Boha ve spisu prof. P. K. Máje z pohledu současné vědy.

* Svět islámu, 1. Zpracoval: Jiří Svršek. Islámská věrouka: jediný Bůh, hřích, služebník boží, rozum a kacířství, poslední soud, peklo a ráj, korán jako muslimská bible. Morálka a právo: tradice (hadísy) a jejich ověřování, sunna jako zdroj práva, náboženský systém pravidel jednání muslima šarí'a.

* Série článků z "Physics News Update". Poskytl: David Jeřábek, přeložil a zpracoval: Jiří Svršek. Mikroskopické počítadlo. Nejkratší rentgenové pulsy. Fotonické krystaly. Gravitační vlny pulsujících hvězd. Technologie vlnových balíků. Kapky hélia jako mikroskopické kryostaty. Přenos signálu sítí nervových buněk savců. Kvantový počítač. Fotoelektrochromatická buňka. Pomůže hélium-3 vyřešit problém slunečních neutrin? Gravimetrické pole.

* Některé problémy současné fyziky, 2. Zpracoval: Jiří Svršek. Skrytá hmota ve vesmíru. Černé díry (Co to jsou černé díry. Pád na černou díru. Nebude se pozorovatel k černé díře pouze blížit? Bude pozorovatel vidět konec vesmíru? Hawkingova kvantová evaporace černých děr. Jak se gravitace dostane z černé díry?) Problém slunečních neutrin. Expanze vesmíru (Vesmír se rozpíná, tedy atomy rostou? Pozorování expanze vesmíru. Teorie expandujícího vesmíru. Co způsobuje Hubbleův rudý posuv?

* Recenze: Frederik Pohl, C.M. Kornbluth: Obchodníci z vesmírem. Zpracoval: Jiří Svršek. Fiktivní realizace představ politického ekonoma R.T. Malthuse.

* Příloha: Obsah časopisu Natura: ročník 1994, 1995, 1996. Článek vypuštěn. Aktuální přehled obsahu časopisu Natura je k dispozici v samostatných textech (jeden z nich právě čtete).